PENDIDIKAN ISLAM DI MALAYSIA



BAB I
PENDAHULUAN

A.  LatarBelakang 
Tiap Negara mempunya isi sistem pendidikan yang berbeda-beda dengan penekanan pada variable tertentu di dalam pendidikan yang terkandung tujuan yang akan dicapai baik jangka panjang maupun jangka pendek. Sehingga akan menberikan arah bagi Negara tersebut untuk menciptakan manusia dalam bentuk Negara. Yang mereka inginkan  berdasarkan  sumber  daya  manusia  yang  mereka  rencana berdasarkan system pendidikan.
Penulis mencoba untuk meneliti pendidikan di Malaysia, dengan harapan penulis dapat mengetahui apa saja yang perlu di pertimbangkan ketika akan menemukan suatu system pendidikan.Tujuan perbandingan  pendidikan  adalah  untuk  mengetahui  prinsip-prinsip  apa  yang sesungguhnya mendasari pengaturan perkembangan system pendidikan nasional.
B.  Rumusanmasalah
Berdasarkan permasalahan yang di kemukakan di atas penulis memberikan rumusan masalah terhadap makalah ini, yaitu:
1.      Bagaimana awal mula pendidikan islam di Malaysia ?
2.      Bagaimana system pendidikan di Malaysia sebelum masa penjajahan ?
3.      Bagaimana fase-fase perkembangan islam di Malaysia ?
4.      Bagaimana system pendidikan Malaysia setelah masa penjajahan ?

C.  TujuanPenulisanMakalah
Berdasarkan  rumusan makalah diatas penulisan makalah ini bertujuan untuk
mengetahui bagaimana system pendidikan di Malaysia,dengan sedemikian rupanya.


BAB II
PEMBAHASAN

A.    AWAL MULA PENDIDIKAN ISLAM DI MALAYSIA

Perkembangan Pendidikan Islam di Malaysia tidak dapat dipastikan secara tepat kapan ia bermula. Namun perkara ini dapatdilihat kepada latar belakang sejarah kedatangan agama Islam kenegara ini yang dikenali dengan nama Tanah Melayu. aktivitas serta kegiatan pendidikan yang berlakupada kekuasaan Raja Melaka yang pertama yaituParameswara (kemudian dikenali sebagai Megat Iskandar Syah) yangtelahmemeluk Islam pada tahun 1414M, maka bermulalah perkembangansistem PendidikanIslam di Tanah melayu ini. Keislamanbaginda turut diikuti oleh para pembesar kerajaan dan rakyat jelata.Bagi memantapkan kefahaman tentang Islam, baginda mempelajari Islam daripada para ulama dan pendakwah yang datang berdakwah ke Melaka.Perkara yang sama turut dilakukan oleh raja-raja Melaka yanglain. Sebagai minat dan kecintaan yang mendalam para pemerintahterhadap ilmu, istana dijadikan sebagai salah satu tempat mempelajariilmu. Bukan sekedar itu saja, mereka turut memberikansanjungan yang tinggi terhadap Ilmu Pengetahuan Islam, Para Ulama,kitab-kitab agama dan hari-hari kebesaran Islam. Hal inimembuktikan mereka mempunyai perasaan cinta yang mendalamterhadap Islam dan sistem pendidikannya hasil pengorbanan parapendakwah Islam ketika itu.
Para pemerintah Melaka turut menggalakkan rakyat jelatasupaya memberikan perhatian yang besar dan keras terhadap amalan agamadisamping penglibatan para pemerintah itu sendiri. Sebagai contoh perkara ini dapat dilihat dalam tindakan Sultan Muhammad Syah apabila menyambut kedatangan bulan Ramadhan, baginda memuliakan bulan tersebut terutama pada malam Dua Puluh Tujuh disamping menunaikan sembahyang Tarawih di masjidbersama-sama rakyat. Begitu juga sanjungan tinggi yang diberikanpemerintah kepada kitab-kitab agama dan hukum-hukum agama. Salah seorang pemerintah Melaka yaitu Sultan Mansur Syah memberikan penghormatan yang begitu tinggi dan memuliakan KitabDarul Mazlum, yaitu sebuah kitab tasawuf karangan Maulana Abu Ishaq dari Mekah. Kitab itu dibawa ke Melaka oleh Maulana AbuBakar. Baginda menghantar kitab tersebut ke Pasai untuk diterjemahkanke dalam Bahasa Melayu. Baginda turut menghantarkan  Tun Bija Wangsa ke Pasai untuk mendapatkan penjelasan dariparaulama Pasai, Makhdum Musa berkenaan dengan kedudukan ahlisyurga atau neraka sama ada kekal atau tidak di dalamnya.Oleh kerana itu para pemerintah, pembesar negeri dan rakyatjelata yang sama-sama melibatkan diri dalam mengembangkanagama dan ilmu pengetahuan Islam di Melaka pada waktu itu, makaterdapat berbagai-bagai institusi pengajian sama ada rumah, masjid,dan istana sebagai pusat dakwah dan aktiviti keilmuan. Sistempendidikan Islam yang diwujudkan pada waktu tersebut ialah kelasmengaji al-Quran. Ia merupakan pelajaran utama kepada semualapisan masyarakat walaupun tidak dilakukan secaraformal. Pada waktu itu juga diperkenalkan huruf jawi bagi memudahkanpenduduk tempatan mempelajari huruf-huruf Arab yangmenjadi tunjang kepada pembacaan al-Quran. Huruf jawi adalahberindukkan huruf Arab campuran Parsia. Ia turut mengikat satuperpaduan bahasa meliputi seluruh golongan bangsa Melayu. Justru pembacaan al-Quran menjadi lebih mudah. Pada peringkat awal,kelaspengajian al-Quran dilakukan di rumah guru yang mengajaral-Quran. Apabila bilangan pelajar-pelajar mulai bertambah, kelasal-Quran kemudiannya berpindah ke istana dan masjid. Selain al-Quran yang menjadi pengajian dasar, Pendidikan Islam di Melaka terus berkembang apabila ia turut menjadi pusat pengajian ilmu Fiqah, Tauhid, Tafsir, Sejarah, Tasawuf dan FalsafahIslam sebagai kurikulumnya. Kegiatan yang dilakukan ini tidaklahberbeda daripada pendidikan yang dilakukan di zaman Rasulullah,para sahabat dan tabiin. Struktur pendidikan dan kurikulumnyahampir samayaitu penekanan dibuat kepada pembacaan, penulisandan pengajian al-Quran di samping ilmu-ilmu asas agama. SelainMelaka yang terkenal sebagai pusat pengetahuan agama danpendidikan Islam[1].

B.     SISTEM PENDIDIKAN ISLAM DI MALAYSIA SEBELUM MASA PENJAJAHAN

Sejarah sistem pendidikan Islam di Malaysia  pada zaman sebelumkemerdekaannya pada tahun 1957, boleh dilihatkan semenjak dari sejarah awalnya bermula sekitar tahun 1850 hingga tahun 1956. Pada peringkat awal penempatan orang Melayu dan Cina di Kuala Lumpur pada tahun 1850, tidak terdapat sumber sejarah yang menyatakan telah wujud suatu sistem atau institusi pendidikan Islam yang formal di Kuala Lumpur. Daripada catatansejarah, didapati kepercayaan dan amalan orang Melayu Islam pada ketika itu masih terpengaruh kuat dengan unsur-unsur animisme dan dinamisme.Sebagai contoh, pada awal kedatangan penambang Cina pada tahun 1857 untuk menjelajahi hutan belantara yang bertujuan untuk manambang bijih timah, mereka meminta bantuan pawang dan dukun Melayu untuk membuka kawasan tersebut, supaya mereka tidak diganggu oleh unsur-unsur jahat seperti jin dan hantu.Begitu juga terdapat catatan yang menyatakan bahawa masyarakat setempat di Kuala Lumpur pernah meminta pertolongan pawang Melayu yang amat mahir dalam menewaskan buaya yang sering memakan manusia di Sungai Lumpur atau Sungai Gombak. Pernah digambarkan dalam sejarah bahawa hal ini amat menakjubkan bagi pendatang berbangsa Eropa ke Kuala Lumpur pada ketika itu.
Pada zaman pemerintahan British di Tanah Melayu, terdapat empat aliranpersekolahan yaitu Sekolah Vernakular di Malaysia. Kewujudan perbagai aliran persekolahan pada masa itu disebabkan oleh sikap penjajah Inggris sendiri yang mencoba memecahkan perpaduan kaum, ketiadaan dasar pelajaran Kebangsaan dan ketebalan sifat kedaerahan yang dipusakai oleh setiap kaum. Sejarah persekolahan Melayu di Tanah Melayu bermula pada tahun 1821.Apabila parapengelola  Free School membuka cabangnya di Gelugor, Pulau Pinang. Akibat campurtangan British di Negeri-negeri Melayu Bersekutu, beberapa buah sekolah Melayu telah dibuka bagi menggantikan sistem pengajian al-Qur'an. Sekolah Melayu pertama dibuka di Negeri-negeri Melayu Bersekutu ialah di Kelang, yaitu pada bulan September 1875.19 Sekolah Melayu Vernakular Kuala Lumpur pula ditubuhkan sekitar tahun 1880.
Masyarakat Malaysia pada saat itu keberatan untuk menghantarkananak mereka ke Sekolah Melayu Vernakular yang diasaskan oleh pihak British. Mereka lebih gemar anak-anak Melayu dididik secara tradisional denganpendekatan Pendidikan dan Pembelajaran al-Qur'an di rumah-rumah mereka sendiri atau di rumah-rumah para imam. Dalam kata lain, masyarakat Melayu pada masa itu masih menaruh harapan yang penuh kepada pengajian tradisional yaitu pengajian al-Qur'an. Raja Mahmud, kaum kerabat Sultan Selangor sendiri pernah berkata bahwa baginda tidak akan menghantarkan anaknya sendiri atau anak-anakMelayu ke sekolah kerajaan anjuran British kerana pendidikan agama tidak termasuk dalam isi kandungan pengajaran di sekolah tersebut. Hal ini menarikperhatian pegawai-pegawai Inggris untuk merubah sistem pendidikan di mana waktu pagi diajar mata pelajaran akademik seperti bahasa Melayu, Ilmu Hisab dan Bahasa Inggris, manakala di waktu petang pula diajar pendidikan al-Qur'an. Satu pergerakan juga pernah diadakan antara pihak Residen Inggeris dan ketua-ketua masyarakat Melayu Kuala Lumpur yang berminat dengan usaha memperbaiki pendidikan anak-anak Melayu Kuala Lumpur pada tahun 1882. Rentetan dari mesyuarat tersebut juga pendekatan untuk mewajibkan kehadiran anak-anak Melayu ke sekolah di coba untuk dilaksanakan. Namun demikian, statistic kehadiran pelajar Melayu ke Sekolah Melayu Kuala Lumpur sekitar tahun 1886 hingga 1888 menunjukkan angka-angka yang tidak memberikan respon. Pada tahun 1886 , hanya 47 orang pelajar hadir. Pada tahun 1887 hanya 36 pelajardan pada tahun 1888 hanya seramai 41 orang hadir.  Secara keseluruhannya, sehingga tahun 1891 terdapat 12 sekolah Melayu di seluruh negeri Selangor dengan bilangan pelajar seramai 543 orang daripada jumlah populasi masyarakat Melayu Selangor seramai 27,000 orang. Sebaliknya, perkembangan sekolah Inggeris di Kuala Lumpur cukup pesat. Pada tahun 1893, Victoria Institution ditubuhkan. Pada tahun 1897 Methodist Boy's School pula ditubuhkan dan akhirnya St. John's Institution ditubuhkan pada tahun 1905. Ditambah pula dengan sekolah-sekolah yang dikembangkankan oleh mubaligh-mubaligh Kristian seperti La Salle dan sebagainya. Dari segi pentadbiran pendidikan di Kuala Lumpur pada masa itu ia terletak di bawah kerajaan negeri Selangor. Pada tahun 1897, British telah melantik Nazir Sekolah Persekutuan bagi Negeri-negeri Melayu Bersekutu. Salah satu daripada tugas pertamanya ialah menyusun sebuah Kanun Pelajaran (Education Code) bagi semua negeri yang sebelum itu masing-masing mempunyai kanun sendiri bagi sekolah Inggeris dan Melayu. Seterusnya pada tahun 1906, seorang Pengarah Pelajaran dilantik bagi Negeri-negeri Selat dan Negeri-negeri Melayu Bersekutu[2].

C.    FASE-FASE PERKEMBANGAN ISLAM DI MALAYSIA

a.       FASA 1 (Sebelum Zaman Kolonialisme British)

            Sistem pendidikan negara ini telah wujud sejak zaman kegemilangan
pemerintah Melaka lagi.Kedatangan Islam yang merantau ke asia pada abad ke-15,meraka menjadikan sistem pendidikan pada masa itu berteraskan agama Islam. Pada zaman ini juga, Agama Islam diajar di rumah-rumah guru, kemudian berpindah ke masjid, istanah dan madrasah dan akhirnya berpusatkan di sekolah pondok.
adapun perkembangan pendidikan islam dibagi menjadi 3 peringkat:
1. Peringkat Pertama : (berpusat di rumah guru)
    -murid-murid belajar mengaji al-quran dan fardu ain daripada guru-guru yang di panggil ulama.
2. Peringkat Kedua :(berpusat di masjid, surau dan madrasah)
    -wujud untuk tampung bil. murid yang kian bertambah.
    -para ulama disanjung  tinggi oleh masyarakat. Kadang-kadang mereka di undang ke istana untuk mengajar kaum kerabat Raja.
3. Peringkat Ketiga:( berpusat di rumah pondok)
    -sekolah agama tradisional pertama
    -tiada sukatan yang piawai.
    -kurikulum berdasarkan masjid Al Haram di Makah.
    -subjeknya adalah tauhid, al-quran, fikih, hadith, nahwu, sufi, tasawwuf ,akhlak, bahasa arab dan jawi.
    -murid tinggal di pondok Tok Guru.
    -tamat pengajian, mereka akan berkhidmat di kampung masing-masing
    -ada juga yg melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi.

Pada tahun1511, apabila Portugis menawan Melaka, mereka telah memperkenalkan pendidikan berasaskan agama kristian mazhab Roman Katolik. Kemudian bertukar kepada mazhab Protestant apabila Melaka jatuh ke tangan Belanda. Tahun 1786, bila Inggris memerintah tanah Melayu, sistem pendidikan bertukar kepada sistem pendidikan Inggeris.

b.      FASA 2 (Semasa Zaman Kolonialisme 1786-1956)

            Walaupun zaman kolonialisme British merentasi lebih kurang 2 abad, jepang  telah pun memerintah negara ini pada tahun 1942 hingga 1945.
Dalam tempoh itu, semua sekolah yang sedia ada di arah tutup melainkan sebilangan kecil saja yang di buka untuk mengajar Bahasa jepang
.


Adapun perkembangan yang terjadi ketika masa penjajahan, Malaysia memiliki sistem-sistem Pendidikan di Tanah Melayu yang  dikategorikan kepada dua peringkat. Yang terdiri daripada pendidikan rendah, menengah dan latihan perguruan.



Ø  Pendidikan Rendah Dan Menengah

Sejarah tanah Melayu tahun 1854 seluruh  Gubernur  Negeri-Negeri telah di arahkan  oleh pihak pengurusan Syarikat India Timur untuk menyediakan  laporan-laporan  mengenai status pendidikan ketika itu dan para penasihat Kerajaan India melanjutkan tentang tindakan susulan yang perlu diambil dalam beberapa perkara. Di bawah pemerintahan British ketika itu, ketiga negara , Cina, India diasingkan  dari segi pendidikan.
British mengamalkan dasar “Pecah dan Perintah “ dalam sistem pendidikan yang direka bentuk bertujuan untuk menimbulkan pembahagian dalam kalangan rakyat jelata. Orang-orang Melayu diberi pendidikan asas selama enam tahun saja bagi mencapai objektif berikut :
1.      Bekalkan kemahiran asas melalui Ilmu hisab agar anak-anak lelaki dapat jalankan perniagaan secara kecil-kecilan apabila dewasa nanti.
2.      Pupuk kesedaran mengenai kepentingan nilai-nilai murni seperti kesucian pribadi, kebersihan persekitaran. dan
3.      Memastikan kefasihan bahasa Inggeris dalam kalangan anak-anak Raja

Bagi orang India, mereka diberi pendidikan asas dan diberi tempo yang sama seperti orang Melayu. Apabila tamat persekolahan, mereka akan menjadi buruh di ladang-ladang getah dan trek kereta api, dasar seperti ini mengecilkan mobiliti ekonomi dan geografi kaum tersebut. Sedangkan orang-orang cina diberi kebebasan untuk mengembangkan sekolah-sekolah mereka serta mengunakan kurikulum, guru-guru dan buku teks dari negara cina.Ini karna, British berpegang kepada dasar bahawa bukan tanggungjawab mereka untuk bekalkan pendidikan kepada rakyat tempatan dengan dasar tersebut, tidak heran apabila British tumbuhkan sekolah-sekolah Inggris untuk membekalkan tenaga pekerja bagi pengajarpada British saja.

Ø  Latihan Perguruan
Sebelum Perang Dunia Kedua, daya kerja perguruan mengalami masalah-masalah seperti di bawah :
a.                  Gaji rendah yang menyebabkan banyaknya gurumeniggalkanttangung jawatan atau berhenti perkhidmatan diri mereka.
b.                 Minat kaum perempuan untuk menjadi guru agak rendah.
c.                  Latihan perguruan Melayu amat mengecewakan.

Masalah-masalah ini wujud lanjutan amalan Kerajaan British yang mengambil guru-guru dari England untuk mengajar di sekolah-sekolah di negara ini. Pada tahun 1870, keadaan sedemikian telah  berubah apabila Jawatankuasa Wooley telah mengkaji keadaan pelajaran di Singapura. Hasil kajian tersebut menunjukkan bahwa :
a.Lebih ramai guru yang terlatih dan berkelayakan tinggi amat diperlukan.
b.Pihak berkuasa menyadari tentang peri penting latihan profesional untuk guru-guru yang selayaknya bertanggungjawab ke atas pendidikan kanak-kanak.
c.Masalah kekurangan guru terlatih di sekolah-sekolah Melayu juga perlu diberi perhatian serius.Pihak British telah mendirikan maktab-maktab perguruan seperti yang berikut :
1.MaktabPerguruan Telok Belanga, Singapura (1878)
        2.Maktab Perguruan Melayu Taiping, Perak (1878)
         3.Maktab Perguruan Melayu Melaka, Melaka (1900)
         4.Maktab Perguruan Melayu Matang, Perak (1913)
5. Maktab Perguruan Sultan Idris Di Tanjong Malim, Perak (1922)
6. Maktab Latihan Perguruan Perempuan Melayu, Melaka (1935)

Didapati bahawa bahan bacaan dan rujukan dalam bahasa Melayu agak kurang ketika itu. Untuk mengatasi masalah ini dan memantapkan lagi bekalan bahan-bahan tersebut, pihak British telah membuatkan sebuah pusat yang dikenali sebagai Biro Penterjemahan pada tahun 1942 dan ditempatkan di Maktab Perguruan Sultan Idris, Tanjung Malim[3].

D.    SISTEM PENDIDIKAN MALAYSIA SETELAH MASA PENJAJAHAN
Perkembangan Umum Pendidikan Malaysia Pada Masa Kemerdekaan-Tahun 2007 Setelah mengalami kemerdekaan, Malaysia membangun pendidikannya. Dengan berbasis sistem pendidikan di Inggris, Malaysia menerapkan pendidikan dasar selama enam tahun, disusul pendidikan menengah selama lima tahun (tiga tahun menengah rendah atau pertama dan dua tahun menengah atas). Semuanya itu dapat diakses anak-anak Malaysia sengan gratis. Para siswa wajib mengikuti ujian negara di setiap akhir jenjang pendidikan dasar, pendidikan menengah rendah dan pendidikan menengah tinggi.
Pendidikan rendah atau dasar (Primary Education) di malaysia berlangsung 6 tahun yang wajib diikuti oleh anak usia 7-12 tahun. Wajib belajar di Malaysia dicanangkan dan dilaksanakan mulai tahun persekolahan 2003. Pendidikan wajib adalah satu peraturan yang mewajibkan setiaporang tua yang mempunyai anak berumur 6 tahun mendaftarkannya di sekolah rendah. Pendaftaran siswa baru biasanya dilakukan 1 tahun sebelum masa persekolahan. Keteledoran orang tua memasukkan anaknya mengikuti wajib belajar dianggap sebagai kesalahan menurut undang-undang. Jika hal ini terbukti dipengadilan, maka orang tua tersebut akan didenda maksima RM 5000 atau dihukum maksimal 6 tahun.
Buku pelajaran yang dipakai siswa relatif tidak berganti setiap tahun. Bila orang tua siswa membeli semua buku pelajaran, harganya berkisar antara RM 80 samai RM 125 per siswa per tahun. Buku yang telah dibeli untuk anak sulung akan dapat dipakai terus oleh adiknya secara turun-temurun. Khusus keluarga dengan pendapatan kurang dari RM 2000 per bulan, dapat mengajukan permohonan kepada pemerintah untuk peminjaman buku teks yang disediakan dari sekolah. Mulai tahun ajaran 2008, semua siswa sekolah rendah mendapat bantuan peminjaman buku pelajaran dari bantuan pemerintah melalui sekolah masing-masing.
Sekolah menengah di Malaysia merupakan sekolah kelanjutan setelah anak menempuh sekolah dasar 6 tahun. Sekolah menengah ini berlangsung selama 5 tahun. Pada akhir kelas 3, para siswa mengikuti ujian untuk menentukan kelulusan di sekolah menengah rendah, yang disebut penilaian Menengah Rendah (PMR) atau dahulu dikenal dengan istilah Sijil Pelajaran rendah (SPR) dalam bahasa Inggris disebut Lower Certificate Education (LCE) atau Lower Secondary Education. Ujian tersebut wajib diikuti oleh semua siswa kelas 3. Setelah itu , siswa akan diarahkan untuk masuk kelas berikutnya  dengan pilihan jurusan IPA (science) atau seni (arts) . Siswa dapat memilih sesuai dengan pilihan mereka sendiri. Umumnya jurusan IPA lebih dipilih oleh siswa. Meskipun perjalanannya, siswa masih diberikan kesempatan untuk beralih dari jurusan IPA ke jurusan Seni.
Aktivitas ko-kurikuler bersifat wajib disekolah Menengah, dimana semua siswa harus mengambil bagian sedikitnya 2 aktivitas. Ada banyak aktivitas ko-kurikular yang ditawarkan di sekolah menengah. Aktivitas ko-kurikular sering digolongkan menjadi beberapa sebutan, antara lain sebagai berikut : Kelompok Umum (Uniformed Groups), penampil Seni (Performing Arts), Klub dan Kemasyarakatan (Clubs & Societies), Olah Raga dan Permainan (Sports & games). Siswa boleh jugamengikuti kegiatan lebih dari 2 aktivitas ko-kurikular.
Pada akhir kelas 5 siswa diwajibkan untu mengambil ujian akhir yang disebut Sijil Pelajaran Malaysia-SPM (Malaysian Certificate of Education).
Pada bulan Maret tahun 2006, Menteri Pendidikan mengumumkan sedang mempertimbangkan perbaikan ulang sistem SPM, karena dirasa masih kurang sempurna. Sebagian guru juga mengakuinya. Komentar dari salah satu profesor dari Universitas Malaya yang menyayangkan mahasiswanya yang tidak bisa menulis makalah, debat, atau memahami catatan kaki dalam setiap tulisan. Ia juga mengeluhkan mahasiswanya yang tidak dapat memahami apa yang ia katakan. Padahal zaman dulu banyak jago sekolah yang pandai debat, lihai bermain drama, olahraga dan lainnya.
Dewasa ini kemajuan sekolah di Malaysia tidak hanya dimiliki sekolah-sekolah negeri tetapi juga sekolah-sekolah swasta mengalami pertumbuhan pesat.  Sekolah swasta pertama yang diakui kementrian pendidikan Malaysia untuk menjalankan kurikulum nasional ditetapkan awal tahun 1980. Saat ini sekolah swasta mengalami perkembangan yang pesat dan menawarkan beragam pilihan. Ada sekolah Dasar dan Menengas Swasta yang menggunakan kirikulum nasional adapula yang menggunakan kurikulum internasional, seperti kurikulum Amerika dan Inggris. Juga ada sekolah Cina mandiri khususnya sekolah menengah, menggunakan kurikulum sesuai dengan yang digariskan Kementrian Pendidikan.Sebagian sekolah di malaysia ada yang memerapkan sistem berasrama .
Sekolah-sekolah ini menerima siswa dengan terlebih dahulu melalui seleksi ketat. Calon siswa diminta menunjukkan prestasi akademik dan potensi mereka sejak mereka belajar di sekolah rendah kelas 1 sampai 6. Para sisiwa di sekolah ini dididik selama 24 jam di dalam asrama. Beberapa sekolah tersebut adalah Malacca High School, Royal Military College, dan Penang Free School. Residential School atau sekolah berasrama penuh juga dikenal sebagai sekolah-sekolah Sains (Science School). Sekolah-sekolah ini digunakan untuk memenuhi kebutuhan calon-calon elit malaysia, tetapi kemudian diperluas sebagai sekolah untuk menjaga malaysia dengan cara menerima siswa dengan kemampuan akademik dan bakat-bakat olahraga serta kepemimpinan yang menonjol. Sekolah tersebut dijadikan sebagai model setelah sekolah asrama Inggris ( British Boarding School).
Sedangkan untuk pendidikan tinggi, umumnya dikelola oleh pemerintah dan swasta. Pendidikan tinggi menawarkan berbagai macam program sertifikat, diploma, sarjana, dan pascasarjana. Lembaga Pendidikan Tinggi Negeri diselenggarakan oleh pemerintah, seperti universitas, perguruan tinggi negeri, politeknik, dan lembagapelatihan guru. Sedangkan Lembaga Pendidikan Tinggi Swasata diselenggarakan oleh swasta, dan cabang universitas luar negeri. Kini jumlah perguruan tinggi swasta di Malaysia lebih dari 400 buah.
Beberapa nama universitas di Malaysia anatara lain: Univeriti Tun Hussein, Universiti Utara Malaysia, Universiti Malaysia Kelantan, Universiti Pertahanan Nasional Malaysia, Universiti Malaya, Universiti Teknikal Malaysia Malaya, dsb.[4]

BAB III
KESIMPULAN
Bermulanya perkembangan pendidikan Islam di Malaysia dapatdilihat kepada latar belakang sejarah kedatangan agama Islam kenegara ini yang dikenali dengan nama Tanah Melayu. aktivitas serta kegiatan pendidikan yang berlakupada kekuasaan  Raja Melaka yang pertama yaituParameswara (kemudian dikenali sebagai Megat Iskandar Syah)  yang telah memeluk Islam pada tahun 1414M, maka bermulalah perkembangan sistem PendidikanIslam di Tanah melayu ini.
Dalam mengembangkanagama dan ilmu pengetahuan Islam di Melaka pada waktu itu, maka terdapat berbagai-bagai institusi pengajian sama ada rumah, masjid,surau atau istana sebagai pusat dakwah dan aktiviti keilmuan. Sistem pendidikan Islam yang diwujudkan pada waktu tersebut ialah kelas mengaji al-Quran.
Pada fase pertamanya Perkembangan pendidikan islam di Malaysia merentasi 3 peringkat yaitu :
1.      Peringkat Pertama : (berpusat di rumah guru).
2.      Peringkat Kedua :(berpusat di masjid, surau dan madrasah).
3.      Peringkat Ketiga:( berpusat di rumah pondok).
Pada zaman pemerintahan British di Tanah Melayu, terdapat empat aliran persekolahan yaitu Sekolah Vernakular di kampung masing-masing ada juga yg melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi.
DAFTAR PUSTAKA

Mohd  Roslan Mohd Nor, Sejarah dan Perkembangan Pendidikan Islam di Malaysia (Pdf).
Mohd  Nizam SahadSejarah Sistem Pendidikan Islam di kuala lumpur (Pdf).
Aranaz13.blogspot.com/2011/12/perkembangan-sistem-pendidikan-di.html.





[1]Sejarah dan Perkembangan Pendidikan Islam di Malaysia(Pdf), Mohd Roslan Mohd Nor, hlm. 8.
[2]Sejarah Sistem Pendidikan Islam di kuala lumpur (Pdf) , Mohd Nizam Sahad, hlm. 5
[3]Aranaz13.blogspot.com/2011/12/perkembangan-sistem-pendidikan-di.html. diunduh pada hari minggu tanggal 06 oktober 2013 pukul 08:00 WIB.
[4]http://murihwidodo.blogspot.com/2012/09/perbandingan-pendidikan-indonesia-dan.html diunduh pada hari rabu tanggal 09 oktober 2013 pukul 20:30 WIB

1 komentar:

Silahkan mengcopy-paste, menyebarkan, dan membagi isi blog selama masih menjaga amanah ilmiah dengan menyertakan sumbernya.

Salam : Admin K.A.

Diberdayakan oleh Blogger.