MAKALAH PENDIDIKAN
SEJARAH NIH
PENDIDIKAN ISLAM DI MALAYSIA
BAB
I
PENDAHULUAN
A.
LatarBelakang
Tiap
Negara mempunya isi sistem pendidikan yang berbeda-beda dengan penekanan pada
variable tertentu di dalam pendidikan yang terkandung tujuan yang akan dicapai
baik jangka panjang maupun jangka pendek. Sehingga akan menberikan arah bagi
Negara tersebut untuk menciptakan manusia dalam bentuk Negara. Yang
mereka inginkan berdasarkan sumber daya manusia
yang mereka rencana berdasarkan system pendidikan.
Penulis
mencoba untuk meneliti pendidikan di Malaysia, dengan harapan penulis dapat
mengetahui apa saja yang perlu di pertimbangkan ketika akan menemukan suatu
system pendidikan.Tujuan perbandingan pendidikan adalah untuk
mengetahui prinsip-prinsip apa yang sesungguhnya
mendasari pengaturan perkembangan system pendidikan nasional.
B. Rumusanmasalah
Berdasarkan
permasalahan yang di kemukakan di atas penulis memberikan rumusan masalah
terhadap makalah ini, yaitu:
1.
Bagaimana awal mula pendidikan islam di
Malaysia ?
2. Bagaimana
system pendidikan di Malaysia sebelum masa penjajahan ?
3. Bagaimana
fase-fase perkembangan islam di Malaysia ?
4. Bagaimana
system pendidikan Malaysia setelah
masa penjajahan ?
C.
TujuanPenulisanMakalah
Berdasarkan
rumusan makalah diatas penulisan makalah ini bertujuan untuk
mengetahui
bagaimana system pendidikan di Malaysia,dengan sedemikian rupanya.
BAB
II
PEMBAHASAN
A.
AWAL MULA PENDIDIKAN ISLAM DI MALAYSIA
Perkembangan Pendidikan Islam di Malaysia tidak
dapat dipastikan secara tepat kapan ia bermula. Namun perkara ini dapatdilihat
kepada latar belakang sejarah kedatangan agama Islam kenegara ini yang dikenali
dengan nama Tanah Melayu. aktivitas serta kegiatan pendidikan yang berlakupada
kekuasaan Raja Melaka yang pertama yaituParameswara
(kemudian dikenali sebagai Megat Iskandar Syah) yangtelahmemeluk Islam pada
tahun 1414M, maka bermulalah perkembangansistem PendidikanIslam di Tanah melayu
ini. Keislamanbaginda turut diikuti oleh para pembesar kerajaan dan rakyat
jelata.Bagi memantapkan kefahaman tentang Islam, baginda mempelajari Islam
daripada para ulama dan pendakwah yang datang berdakwah ke Melaka.Perkara yang
sama turut dilakukan oleh raja-raja Melaka yanglain. Sebagai minat dan
kecintaan yang mendalam para pemerintahterhadap ilmu, istana dijadikan sebagai
salah satu tempat mempelajariilmu. Bukan sekedar itu saja, mereka turut
memberikansanjungan yang tinggi terhadap Ilmu
Pengetahuan Islam, Para Ulama,kitab-kitab
agama dan hari-hari kebesaran Islam. Hal inimembuktikan mereka mempunyai
perasaan cinta yang mendalamterhadap Islam dan sistem pendidikannya hasil
pengorbanan parapendakwah Islam ketika itu.
Para pemerintah Melaka turut menggalakkan rakyat
jelatasupaya memberikan perhatian yang besar dan keras terhadap amalan
agamadisamping penglibatan para pemerintah itu sendiri. Sebagai contoh perkara ini dapat dilihat dalam tindakan
Sultan Muhammad Syah apabila menyambut kedatangan bulan Ramadhan, baginda
memuliakan bulan tersebut terutama pada malam Dua Puluh Tujuh disamping
menunaikan sembahyang Tarawih di masjidbersama-sama rakyat. Begitu
juga sanjungan tinggi yang diberikanpemerintah kepada kitab-kitab agama dan
hukum-hukum agama. Salah seorang
pemerintah Melaka yaitu Sultan Mansur Syah memberikan penghormatan yang begitu
tinggi dan memuliakan KitabDarul Mazlum, yaitu sebuah kitab tasawuf
karangan Maulana Abu Ishaq dari Mekah. Kitab itu dibawa ke
Melaka oleh Maulana AbuBakar. Baginda menghantar kitab tersebut ke Pasai untuk
diterjemahkanke dalam Bahasa
Melayu. Baginda turut menghantarkan Tun Bija
Wangsa ke Pasai untuk mendapatkan penjelasan dariparaulama Pasai, Makhdum Musa
berkenaan dengan kedudukan ahlisyurga atau neraka sama ada kekal atau tidak di
dalamnya.Oleh kerana itu para pemerintah, pembesar negeri dan rakyatjelata yang
sama-sama melibatkan diri dalam mengembangkanagama dan ilmu pengetahuan Islam
di Melaka pada waktu itu, makaterdapat berbagai-bagai institusi pengajian sama
ada rumah, masjid,dan istana sebagai pusat dakwah dan aktiviti keilmuan. Sistempendidikan
Islam yang diwujudkan pada waktu tersebut ialah kelasmengaji al-Quran. Ia
merupakan pelajaran utama kepada semualapisan masyarakat walaupun tidak
dilakukan secaraformal. Pada waktu itu juga diperkenalkan huruf jawi bagi
memudahkanpenduduk tempatan mempelajari huruf-huruf Arab yangmenjadi tunjang
kepada pembacaan al-Quran. Huruf jawi adalahberindukkan huruf Arab campuran
Parsia. Ia turut mengikat satuperpaduan bahasa meliputi seluruh golongan bangsa
Melayu. Justru pembacaan al-Quran menjadi lebih mudah. Pada peringkat awal,kelaspengajian
al-Quran dilakukan di rumah guru yang mengajaral-Quran. Apabila bilangan
pelajar-pelajar mulai bertambah, kelasal-Quran kemudiannya berpindah ke istana dan masjid. Selain al-Quran yang menjadi pengajian dasar, Pendidikan
Islam di Melaka terus berkembang apabila ia turut menjadi pusat pengajian ilmu
Fiqah, Tauhid, Tafsir, Sejarah, Tasawuf dan FalsafahIslam sebagai kurikulumnya.
Kegiatan yang dilakukan ini tidaklahberbeda daripada pendidikan yang dilakukan di zaman
Rasulullah,para sahabat dan tabiin. Struktur pendidikan dan
kurikulumnyahampir samayaitu
penekanan dibuat kepada pembacaan, penulisandan pengajian al-Quran di samping
ilmu-ilmu asas agama. SelainMelaka yang terkenal sebagai pusat pengetahuan
agama danpendidikan Islam[1].
B. SISTEM
PENDIDIKAN ISLAM DI MALAYSIA SEBELUM MASA PENJAJAHAN
Sejarah sistem pendidikan Islam di Malaysia pada zaman sebelumkemerdekaannya pada tahun 1957,
boleh dilihatkan semenjak dari sejarah awalnya bermula sekitar tahun 1850
hingga tahun 1956. Pada peringkat awal penempatan orang Melayu dan Cina di
Kuala Lumpur pada tahun 1850, tidak terdapat sumber sejarah yang menyatakan
telah wujud suatu sistem atau institusi pendidikan Islam yang formal di Kuala
Lumpur. Daripada catatansejarah, didapati kepercayaan dan amalan orang Melayu
Islam pada ketika itu masih terpengaruh kuat dengan unsur-unsur animisme dan
dinamisme.Sebagai contoh, pada awal kedatangan penambang Cina pada tahun 1857
untuk menjelajahi
hutan belantara yang bertujuan
untuk manambang bijih timah, mereka meminta bantuan pawang dan dukun Melayu untuk membuka kawasan
tersebut, supaya mereka tidak diganggu oleh unsur-unsur jahat seperti jin dan
hantu.Begitu juga terdapat catatan yang menyatakan bahawa masyarakat setempat
di Kuala Lumpur pernah meminta pertolongan pawang Melayu yang amat mahir dalam
menewaskan buaya yang sering memakan
manusia di Sungai Lumpur atau Sungai Gombak. Pernah digambarkan dalam sejarah
bahawa hal ini amat menakjubkan bagi pendatang berbangsa Eropa ke Kuala Lumpur
pada ketika itu.
Pada zaman pemerintahan British di Tanah Melayu,
terdapat empat aliranpersekolahan yaitu
Sekolah Vernakular di Malaysia. Kewujudan perbagai aliran persekolahan pada
masa itu disebabkan oleh sikap penjajah Inggris sendiri yang mencoba memecahkan
perpaduan kaum, ketiadaan dasar pelajaran Kebangsaan dan ketebalan sifat
kedaerahan yang dipusakai oleh setiap kaum. Sejarah persekolahan Melayu di
Tanah Melayu bermula pada tahun 1821.Apabila parapengelola Free School membuka cabangnya di Gelugor, Pulau Pinang.
Akibat campurtangan British di Negeri-negeri Melayu Bersekutu, beberapa buah
sekolah Melayu telah dibuka bagi menggantikan sistem pengajian al-Qur'an.
Sekolah Melayu pertama dibuka di Negeri-negeri Melayu Bersekutu ialah di
Kelang, yaitu pada bulan September 1875.19 Sekolah Melayu Vernakular Kuala Lumpur pula ditubuhkan sekitar tahun
1880.
Masyarakat Malaysia
pada saat itu keberatan untuk menghantarkananak mereka ke Sekolah Melayu
Vernakular yang diasaskan oleh pihak British. Mereka lebih
gemar anak-anak Melayu dididik secara tradisional denganpendekatan Pendidikan dan Pembelajaran al-Qur'an di rumah-rumah mereka sendiri atau di rumah-rumah
para imam. Dalam kata lain, masyarakat Melayu pada masa itu masih menaruh
harapan yang penuh kepada pengajian tradisional yaitu pengajian al-Qur'an. Raja
Mahmud, kaum kerabat Sultan Selangor sendiri pernah berkata bahwa baginda tidak
akan menghantarkan
anaknya sendiri atau anak-anakMelayu ke sekolah kerajaan anjuran British kerana
pendidikan agama tidak termasuk dalam isi kandungan pengajaran di sekolah
tersebut. Hal ini menarikperhatian pegawai-pegawai Inggris untuk merubah sistem
pendidikan di mana waktu
pagi diajar mata pelajaran akademik seperti bahasa Melayu, Ilmu Hisab dan
Bahasa Inggris, manakala di waktu
petang pula diajar pendidikan al-Qur'an. Satu pergerakan juga pernah diadakan
antara pihak Residen Inggeris dan ketua-ketua masyarakat Melayu Kuala Lumpur
yang berminat dengan usaha memperbaiki pendidikan anak-anak Melayu Kuala Lumpur
pada tahun 1882. Rentetan dari mesyuarat tersebut juga pendekatan untuk
mewajibkan kehadiran anak-anak Melayu ke sekolah di coba untuk dilaksanakan. Namun
demikian, statistic kehadiran pelajar Melayu ke Sekolah Melayu Kuala Lumpur
sekitar tahun 1886 hingga 1888 menunjukkan angka-angka yang tidak memberikan respon. Pada tahun 1886 ,
hanya 47 orang pelajar hadir. Pada tahun 1887 hanya 36 pelajardan pada tahun
1888 hanya seramai 41 orang hadir.
Secara keseluruhannya, sehingga tahun 1891 terdapat 12 sekolah Melayu di
seluruh negeri Selangor dengan bilangan pelajar seramai 543 orang daripada
jumlah populasi masyarakat Melayu Selangor seramai 27,000 orang. Sebaliknya,
perkembangan sekolah Inggeris di Kuala Lumpur cukup pesat. Pada tahun 1893,
Victoria Institution ditubuhkan. Pada tahun 1897 Methodist Boy's School pula
ditubuhkan dan akhirnya St. John's Institution ditubuhkan pada tahun 1905. Ditambah
pula dengan sekolah-sekolah yang dikembangkankan
oleh mubaligh-mubaligh
Kristian seperti La Salle dan sebagainya. Dari segi pentadbiran pendidikan di
Kuala Lumpur pada masa itu ia terletak di bawah kerajaan negeri Selangor. Pada
tahun 1897, British telah melantik Nazir Sekolah Persekutuan bagi Negeri-negeri
Melayu Bersekutu. Salah satu daripada tugas pertamanya ialah menyusun sebuah
Kanun Pelajaran (Education Code) bagi semua negeri yang sebelum itu
masing-masing mempunyai kanun sendiri bagi sekolah Inggeris dan Melayu.
Seterusnya pada tahun 1906, seorang Pengarah Pelajaran dilantik bagi
Negeri-negeri Selat dan Negeri-negeri Melayu Bersekutu[2].
C. FASE-FASE
PERKEMBANGAN ISLAM DI MALAYSIA
a. FASA 1 (Sebelum Zaman Kolonialisme
British)
Sistem pendidikan negara ini telah wujud sejak zaman kegemilangan pemerintah Melaka lagi.Kedatangan Islam yang merantau ke asia pada abad ke-15,meraka menjadikan sistem pendidikan pada masa itu berteraskan agama Islam. Pada zaman ini juga, Agama Islam diajar di rumah-rumah guru, kemudian berpindah ke masjid, istanah dan madrasah dan akhirnya berpusatkan di sekolah pondok.
adapun perkembangan pendidikan islam dibagi menjadi 3 peringkat:
1. Peringkat Pertama : (berpusat di
rumah guru)
-murid-murid belajar mengaji al-quran dan fardu ain daripada guru-guru yang di panggil ulama.
-murid-murid belajar mengaji al-quran dan fardu ain daripada guru-guru yang di panggil ulama.
2. Peringkat Kedua :(berpusat di
masjid, surau dan madrasah)
-wujud untuk tampung bil. murid yang kian bertambah.
-para ulama disanjung tinggi oleh masyarakat. Kadang-kadang mereka di undang ke istana untuk mengajar kaum kerabat Raja.
3. Peringkat Ketiga:( berpusat di rumah pondok)
-sekolah agama tradisional pertama
-tiada sukatan yang piawai.
-kurikulum berdasarkan masjid Al Haram di Makah.
-subjeknya adalah tauhid, al-quran, fikih, hadith, nahwu, sufi, tasawwuf ,akhlak, bahasa arab dan jawi.
-murid tinggal di pondok Tok Guru.
-tamat pengajian, mereka akan berkhidmat di kampung masing-masing
-ada juga yg melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi.
-wujud untuk tampung bil. murid yang kian bertambah.
-para ulama disanjung tinggi oleh masyarakat. Kadang-kadang mereka di undang ke istana untuk mengajar kaum kerabat Raja.
3. Peringkat Ketiga:( berpusat di rumah pondok)
-sekolah agama tradisional pertama
-tiada sukatan yang piawai.
-kurikulum berdasarkan masjid Al Haram di Makah.
-subjeknya adalah tauhid, al-quran, fikih, hadith, nahwu, sufi, tasawwuf ,akhlak, bahasa arab dan jawi.
-murid tinggal di pondok Tok Guru.
-tamat pengajian, mereka akan berkhidmat di kampung masing-masing
-ada juga yg melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi.
Pada tahun1511, apabila Portugis
menawan Melaka, mereka telah memperkenalkan pendidikan berasaskan agama
kristian mazhab Roman Katolik. Kemudian bertukar kepada mazhab Protestant
apabila Melaka jatuh ke tangan Belanda. Tahun 1786, bila Inggris memerintah
tanah Melayu, sistem pendidikan bertukar kepada sistem pendidikan Inggeris.
b. FASA 2 (Semasa Zaman Kolonialisme
1786-1956)
Walaupun
zaman kolonialisme British merentasi lebih kurang 2 abad, jepang telah pun memerintah negara ini pada tahun
1942 hingga 1945.
Dalam tempoh itu, semua sekolah yang sedia ada di arah tutup melainkan sebilangan kecil saja yang di buka untuk mengajar Bahasa jepang.
Dalam tempoh itu, semua sekolah yang sedia ada di arah tutup melainkan sebilangan kecil saja yang di buka untuk mengajar Bahasa jepang.
Adapun perkembangan yang terjadi ketika masa penjajahan,
Malaysia memiliki sistem-sistem
Pendidikan di Tanah Melayu yang dikategorikan kepada dua
peringkat. Yang terdiri daripada pendidikan rendah, menengah dan latihan
perguruan.
Ø Pendidikan Rendah Dan Menengah
Sejarah
tanah Melayu tahun 1854 seluruh
Gubernur Negeri-Negeri telah di
arahkan oleh pihak pengurusan Syarikat
India Timur untuk menyediakan
laporan-laporan mengenai status
pendidikan ketika itu dan para penasihat Kerajaan India melanjutkan tentang tindakan susulan
yang perlu diambil dalam beberapa perkara. Di bawah pemerintahan British ketika
itu, ketiga negara , Cina, India diasingkan dari segi pendidikan.
British
mengamalkan dasar “Pecah dan Perintah “ dalam sistem pendidikan yang direka
bentuk bertujuan untuk menimbulkan
pembahagian dalam kalangan rakyat jelata. Orang-orang Melayu diberi pendidikan
asas selama enam tahun saja bagi mencapai objektif berikut :
1. Bekalkan kemahiran asas melalui Ilmu
hisab agar anak-anak lelaki dapat jalankan perniagaan secara kecil-kecilan
apabila dewasa nanti.
2. Pupuk kesedaran mengenai kepentingan
nilai-nilai murni seperti kesucian pribadi, kebersihan persekitaran. dan
3. Memastikan kefasihan bahasa Inggeris
dalam kalangan anak-anak Raja
Bagi
orang India, mereka diberi pendidikan asas dan diberi tempo yang sama seperti orang
Melayu. Apabila tamat persekolahan, mereka akan menjadi buruh di ladang-ladang
getah dan trek kereta api, dasar seperti ini mengecilkan mobiliti ekonomi dan
geografi kaum tersebut. Sedangkan orang-orang cina diberi kebebasan untuk
mengembangkan sekolah-sekolah mereka serta mengunakan kurikulum, guru-guru dan
buku teks dari negara cina.Ini karna, British berpegang kepada dasar bahawa
bukan tanggungjawab mereka untuk bekalkan pendidikan kepada rakyat tempatan
dengan dasar tersebut, tidak heran apabila British tumbuhkan sekolah-sekolah
Inggris untuk membekalkan tenaga pekerja bagi pengajarpada British saja.
Ø Latihan Perguruan
Sebelum
Perang Dunia Kedua, daya kerja perguruan mengalami masalah-masalah seperti di
bawah :
a.
Gaji
rendah yang menyebabkan banyaknya gurumeniggalkanttangung jawatan atau berhenti
perkhidmatan diri mereka.
b.
Minat
kaum perempuan untuk menjadi guru agak rendah.
c.
Latihan
perguruan Melayu amat mengecewakan.
Masalah-masalah
ini wujud lanjutan amalan Kerajaan British yang mengambil guru-guru dari
England untuk mengajar di sekolah-sekolah di negara ini. Pada tahun 1870,
keadaan sedemikian telah berubah apabila Jawatankuasa Wooley telah
mengkaji keadaan pelajaran di Singapura. Hasil kajian tersebut menunjukkan bahwa
:
a.Lebih ramai guru yang terlatih dan berkelayakan tinggi amat diperlukan.
b.Pihak berkuasa menyadari tentang peri penting latihan profesional untuk guru-guru yang selayaknya bertanggungjawab ke atas pendidikan kanak-kanak.
c.Masalah kekurangan guru terlatih di sekolah-sekolah Melayu juga perlu diberi perhatian serius.Pihak British telah mendirikan maktab-maktab perguruan seperti yang berikut :
a.Lebih ramai guru yang terlatih dan berkelayakan tinggi amat diperlukan.
b.Pihak berkuasa menyadari tentang peri penting latihan profesional untuk guru-guru yang selayaknya bertanggungjawab ke atas pendidikan kanak-kanak.
c.Masalah kekurangan guru terlatih di sekolah-sekolah Melayu juga perlu diberi perhatian serius.Pihak British telah mendirikan maktab-maktab perguruan seperti yang berikut :
1.MaktabPerguruan
Telok Belanga, Singapura (1878)
2.Maktab Perguruan Melayu Taiping, Perak (1878)
3.Maktab Perguruan Melayu Melaka, Melaka (1900)
4.Maktab Perguruan Melayu Matang, Perak (1913)
5. Maktab Perguruan Sultan Idris Di Tanjong Malim, Perak (1922)
6. Maktab Latihan Perguruan Perempuan Melayu, Melaka (1935)
2.Maktab Perguruan Melayu Taiping, Perak (1878)
3.Maktab Perguruan Melayu Melaka, Melaka (1900)
4.Maktab Perguruan Melayu Matang, Perak (1913)
5. Maktab Perguruan Sultan Idris Di Tanjong Malim, Perak (1922)
6. Maktab Latihan Perguruan Perempuan Melayu, Melaka (1935)
Didapati
bahawa bahan bacaan dan rujukan dalam bahasa Melayu agak kurang ketika itu. Untuk
mengatasi masalah ini dan memantapkan lagi bekalan bahan-bahan tersebut, pihak
British telah membuatkan sebuah pusat yang dikenali sebagai Biro Penterjemahan
pada tahun 1942 dan ditempatkan di Maktab Perguruan Sultan Idris, Tanjung Malim[3].
D. SISTEM PENDIDIKAN MALAYSIA SETELAH
MASA PENJAJAHAN
Perkembangan
Umum Pendidikan Malaysia Pada Masa Kemerdekaan-Tahun 2007 Setelah mengalami
kemerdekaan, Malaysia membangun pendidikannya. Dengan berbasis sistem
pendidikan di Inggris, Malaysia menerapkan pendidikan dasar selama enam tahun,
disusul pendidikan menengah selama lima tahun (tiga tahun menengah rendah atau
pertama dan dua tahun menengah atas). Semuanya itu dapat diakses anak-anak
Malaysia sengan gratis. Para siswa wajib mengikuti ujian negara di setiap akhir
jenjang pendidikan dasar, pendidikan menengah rendah dan pendidikan menengah
tinggi.
Pendidikan
rendah atau dasar (Primary
Education) di malaysia berlangsung 6 tahun yang wajib diikuti oleh anak usia
7-12 tahun. Wajib belajar di Malaysia dicanangkan dan dilaksanakan mulai tahun
persekolahan 2003. Pendidikan wajib adalah satu peraturan yang mewajibkan
setiaporang tua yang mempunyai anak berumur 6 tahun mendaftarkannya di sekolah
rendah. Pendaftaran siswa baru biasanya dilakukan 1 tahun sebelum masa
persekolahan. Keteledoran orang tua memasukkan anaknya mengikuti wajib belajar
dianggap sebagai kesalahan menurut undang-undang. Jika hal ini terbukti
dipengadilan, maka orang tua tersebut akan didenda maksima RM 5000 atau dihukum
maksimal 6 tahun.
Buku
pelajaran yang dipakai siswa relatif tidak berganti setiap tahun. Bila orang tua siswa membeli semua buku pelajaran,
harganya berkisar antara RM 80 samai RM 125 per siswa per tahun. Buku yang
telah dibeli untuk anak sulung akan dapat dipakai terus oleh adiknya secara
turun-temurun. Khusus keluarga dengan pendapatan kurang dari RM 2000 per bulan,
dapat mengajukan permohonan kepada pemerintah untuk peminjaman buku teks yang
disediakan dari sekolah. Mulai tahun ajaran 2008, semua siswa sekolah rendah
mendapat bantuan peminjaman buku pelajaran dari bantuan pemerintah melalui
sekolah masing-masing.
Sekolah
menengah di Malaysia merupakan sekolah kelanjutan setelah anak menempuh sekolah
dasar 6 tahun. Sekolah menengah ini berlangsung selama 5 tahun. Pada akhir
kelas 3, para siswa mengikuti ujian untuk menentukan kelulusan di sekolah menengah rendah, yang disebut
penilaian Menengah Rendah (PMR) atau dahulu dikenal dengan istilah Sijil
Pelajaran rendah (SPR) dalam bahasa Inggris disebut Lower Certificate Education
(LCE) atau Lower Secondary Education. Ujian tersebut wajib diikuti oleh semua
siswa kelas 3. Setelah itu , siswa akan diarahkan untuk masuk kelas berikutnya dengan
pilihan jurusan IPA (science) atau seni (arts) . Siswa dapat memilih sesuai
dengan pilihan mereka sendiri. Umumnya jurusan IPA lebih dipilih oleh siswa.
Meskipun perjalanannya, siswa masih diberikan kesempatan untuk beralih dari
jurusan IPA ke jurusan Seni.
Aktivitas
ko-kurikuler bersifat wajib disekolah Menengah, dimana semua siswa harus
mengambil bagian sedikitnya 2 aktivitas. Ada banyak aktivitas ko-kurikular yang
ditawarkan di sekolah menengah. Aktivitas ko-kurikular sering digolongkan
menjadi beberapa sebutan, antara lain sebagai berikut : Kelompok Umum
(Uniformed Groups), penampil Seni (Performing Arts), Klub dan Kemasyarakatan
(Clubs & Societies), Olah Raga dan Permainan (Sports & games). Siswa
boleh jugamengikuti kegiatan lebih dari 2 aktivitas ko-kurikular.
Pada
akhir kelas 5 siswa diwajibkan untu mengambil ujian akhir yang disebut Sijil
Pelajaran Malaysia-SPM (Malaysian Certificate of Education).
Pada
bulan Maret tahun 2006, Menteri Pendidikan mengumumkan sedang mempertimbangkan
perbaikan ulang sistem SPM, karena dirasa masih kurang sempurna. Sebagian guru
juga mengakuinya. Komentar dari salah satu profesor dari Universitas Malaya
yang menyayangkan mahasiswanya yang tidak bisa menulis makalah, debat, atau
memahami catatan kaki dalam setiap tulisan. Ia juga mengeluhkan mahasiswanya
yang tidak dapat memahami apa yang ia katakan. Padahal zaman dulu banyak jago
sekolah yang pandai debat, lihai bermain drama, olahraga dan lainnya.
Dewasa
ini kemajuan sekolah di Malaysia tidak hanya dimiliki sekolah-sekolah negeri
tetapi juga sekolah-sekolah swasta mengalami pertumbuhan
pesat. Sekolah swasta pertama yang diakui kementrian pendidikan
Malaysia untuk menjalankan kurikulum nasional ditetapkan awal tahun 1980. Saat
ini sekolah swasta mengalami perkembangan yang pesat dan menawarkan beragam
pilihan. Ada sekolah Dasar dan Menengas Swasta yang menggunakan kirikulum
nasional adapula yang menggunakan kurikulum internasional, seperti kurikulum
Amerika dan Inggris. Juga ada sekolah Cina mandiri khususnya sekolah menengah,
menggunakan kurikulum sesuai dengan yang digariskan Kementrian
Pendidikan.Sebagian sekolah di malaysia ada yang memerapkan sistem berasrama .
Sekolah-sekolah
ini menerima siswa dengan terlebih dahulu melalui seleksi ketat. Calon siswa
diminta menunjukkan prestasi akademik dan potensi mereka sejak mereka belajar
di sekolah rendah kelas 1 sampai 6. Para sisiwa di sekolah ini dididik selama
24 jam di dalam asrama. Beberapa sekolah tersebut adalah Malacca High School,
Royal Military College, dan Penang Free School. Residential School atau sekolah
berasrama penuh juga dikenal sebagai sekolah-sekolah Sains (Science School).
Sekolah-sekolah ini digunakan untuk memenuhi kebutuhan calon-calon elit
malaysia, tetapi kemudian diperluas sebagai sekolah untuk menjaga malaysia
dengan cara menerima siswa dengan kemampuan akademik dan bakat-bakat olahraga
serta kepemimpinan yang menonjol. Sekolah tersebut dijadikan sebagai model
setelah sekolah asrama Inggris ( British Boarding School).
Sedangkan
untuk pendidikan tinggi, umumnya dikelola oleh pemerintah dan swasta.
Pendidikan tinggi menawarkan berbagai macam program sertifikat, diploma,
sarjana, dan pascasarjana. Lembaga Pendidikan Tinggi Negeri diselenggarakan
oleh pemerintah, seperti universitas, perguruan tinggi negeri, politeknik, dan
lembagapelatihan guru. Sedangkan Lembaga Pendidikan Tinggi Swasata
diselenggarakan oleh swasta, dan cabang universitas luar negeri. Kini jumlah
perguruan tinggi swasta di Malaysia lebih dari 400 buah.
Beberapa
nama universitas di Malaysia anatara lain: Univeriti Tun Hussein, Universiti
Utara Malaysia, Universiti Malaysia Kelantan, Universiti Pertahanan Nasional
Malaysia, Universiti Malaya, Universiti Teknikal Malaysia Malaya, dsb.[4]
BAB III
KESIMPULAN
Bermulanya
perkembangan pendidikan Islam di Malaysia dapatdilihat kepada latar belakang
sejarah kedatangan agama Islam kenegara ini yang dikenali dengan nama Tanah
Melayu. aktivitas serta kegiatan pendidikan yang berlakupada kekuasaan Raja Melaka yang pertama yaituParameswara
(kemudian dikenali sebagai Megat Iskandar Syah)
yang telah memeluk Islam pada tahun 1414M, maka bermulalah perkembangan
sistem PendidikanIslam di Tanah melayu ini.
Dalam mengembangkanagama dan ilmu pengetahuan Islam di Melaka pada waktu
itu, maka terdapat berbagai-bagai institusi pengajian sama
ada rumah, masjid,surau atau istana sebagai pusat dakwah dan aktiviti keilmuan.
Sistem pendidikan Islam yang diwujudkan pada waktu tersebut ialah kelas mengaji
al-Quran.
Pada
fase pertamanya Perkembangan pendidikan islam di Malaysia merentasi 3 peringkat
yaitu :
1. Peringkat Pertama : (berpusat di
rumah guru).
2. Peringkat Kedua :(berpusat di
masjid, surau dan madrasah).
3. Peringkat Ketiga:( berpusat di rumah
pondok).
Pada zaman pemerintahan British di Tanah
Melayu, terdapat empat aliran persekolahan yaitu Sekolah Vernakular di kampung masing-masing ada juga yg
melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi.
DAFTAR
PUSTAKA
Mohd Roslan Mohd Nor, Sejarah dan Perkembangan Pendidikan Islam di Malaysia (Pdf).
Mohd Nizam Sahad, Sejarah
Sistem Pendidikan Islam di kuala lumpur (Pdf).
Aranaz13.blogspot.com/2011/12/perkembangan-sistem-pendidikan-di.html.
[3]Aranaz13.blogspot.com/2011/12/perkembangan-sistem-pendidikan-di.html.
diunduh pada hari minggu tanggal 06 oktober 2013 pukul 08:00 WIB.
[4]http://murihwidodo.blogspot.com/2012/09/perbandingan-pendidikan-indonesia-dan.html diunduh pada hari rabu tanggal 09 oktober 2013
pukul 20:30 WIB
mohon copy ya...syukran =)
BalasHapus